Produktinformation

"En produkt blir så bra som dess användare." Vi tolkar påståendet som att information om produkten är viktig. Informationsverkstan försöker skapa länkar till kunder och partners genom bra och relevant information och dokumentation. Bra informationslösningar stärker ditt varumärke och ger förbättrad lönsamhet på sikt. Konkret innebär det bl a att rätt utformade bekrivningar och instruktioner avlastar kundtjänst och support. Därmed kan resurser frigöras för kundbearbetning och annat offensivt arbete.Vid etablering av e-handel är detta särskilt viktigt.

Nischat utbud och snabba kunder ställer hårda krav på din produktinformation. Många produktföretag nöjer sig med externt producerad information och dokumentation från annan del i leverantörskedjan. Informationsverkstan rekommenderar inte denna lösning, i synnerhet inte under etablering eller varumärkesbyggande fas.

Användarstöd

Informationsverkstan producerar dokumentation avsedd för slutanvändare av produkter, tjänster eller system. Idag finns ett kraftigt växande behov av information om produkter. Fler och likartade produkter och lösningar, ökad flexibiliet och komplexitet driver kraven. Detta är ett utmanande område med otaliga exempel på dåliga resultat och svag koppling till konsumentledet. Här finns mycket att vinna. Dokumentation kan göra skillnad. Bra dokumentation förstärker ditt varumärke och ger möjlighet att vinna konkurrensfördelar. Bristande dokumentation riskerar att skada förtroendet för både produkt, säljled och producent.

Sammantaget riskerar ditt varumärke att skadas i längden. Informationsverkstan lägger stor vikt vid att förstå användares förutsättningar och behov av stöd och instruktioner. Snabb och pedagogisk hjälp och vägledning ger nöjda kunder, mer tid för produktivt arbete vilket påverkar lönsamheten i positiv riktning.

Koordinator

Koordinatorn ansvarar för att en produkt översätts och anpassas till en lokal marknad. Delar som kräver lokalanpassning är t ex:

  • användarhandbok
  • användarstöd
  • användargränssnitt
  • hjälptexter
  • felmeddelanden
  • förpackningstexter

Koordinatorns uppgift är att skapa tidplaner, förmedla kontakter och material mellan berörda utvecklare, översättare och produktledning samt initiera funktions- och språktester etc.

För att lokalanpassningen ska fungera i drift är det viktigt att alla termer översätts på ett konsekvent sätt i de olika delarna. Produktens delar utvecklas oftast av olika leverantörer vilket ställer krav på samordning och logistik.

Dokumentationsledare

Dokumentationsledaren leder dokumentationsarbetet och säkerställer kvaliteten på den dokumentation som produceras inom t ex ett projekt. Kvalitetssäkring av dokument bör göras med hjälp av granskning. Ofta krävs både teknisk granskning och språkgranskning.

Dokumentationsledaren producerar sällan dokumenten själv utan har till sin hjälp tekniska skribenter eller skribenter med annan inriktning, t ex mot verksamheten. Rollen är då att fungera som delprojektledare och se till att inga dokument glöms bort, att projektmedlemmarna tar sitt ansvar och att dokumentationen är korrekt, fullständig, enhetlig och så vidare. Om projektet ställer krav på test ska dokumentationsledaren styra arbetet så att testprocessen följs.

I ett utvecklingsprojekt ansvarar dokumentationsledaren (tillsammans med versionsansvarige) för att korrekta dokumentationspaket levereras tillsammans med kodpaketen vid varje ny release.

Redaktör

Redaktören ansvarar för att producera och publicera information för ett bestämt syfte och inom en fastställd tidsram. Tjänsten som redaktör kan t ex handla om att ta fram dokumentation inom ramen för ett utvecklingsprojekt. Redaktören ansvarar för att projektgruppen levererar information och att dokumentationen kommer fram i tid samt håller överenskommen kvalitet.

Redaktören kan ha ansvaret för att ta fram:

  • Dokumentationsplan
  • Skrivguide
  • Strukturförslag för aktuella dokument
  • Mallar och checklistor
  • Versionshantering och rutiner i dokumenthanteringssystem.

Förslag till tjänstebeskrivning finns.

Content writer

Content writing är en tjänst anpassad för bl a e-handlar som vill försäkra sig om kontinuerligt uppdaterad produktinformation.

Anpassad och uppdaterad produktinformation innebär minskat tryck på helpdesk. Dina kunder finner själva den information som behövs för att fatta sina beslut. Därmed frigörs tid som du kan ägna åt att utveckla din e-handel.

För mer information om tjänsten, kontakta
info@informationsverkstan.se. Ämne: Content writing.

Projektledare

Rollen som projektledare har ansvar för att planera, styra och driva arbetet att ta fram t ex den dokumentation som avtalet kräver. Informationsverkstan rekommenderar att dokumentationsarbetet drivs som ett separat projekt. Detta för att få en flexibel lösning med raka och förenklade informations- och rapporteringsvägar.

Informationsverkstan har en process för dokumentationsarbete som dels kan fungera fristående men även vid behov enkelt implementeras med kundens rådande process.

Att välja projektledare från Informationsverkstan är att kombinera det bästa från två världar; en PL med erfarenhet från både ledarskap och dokumentation.

Teknikinformatör

Informationsverkstan erbjuder rollen teknikinformatör. Enligt vår definition producerar teknikinformatören produkt- och tjänstestödjande material efter bestämda riktlinjer. Riktlinjerna kan finnas i moderbolag, säljbolag eller tas fram i samråd med oss.

Exempel på leverabler: teknisk dokumentation, monteringsanvisningar, processbeskrivningar, manualer, utbildningsmaterial, översikter och snabbguider, service- och underhållsinformation. Dessutom kan vi erbjuda representativa och kompletterande material i form av animationer genom våra samarbetspartners.

Teknikinformatörens uppgift är att göra informationen tillgänglig, begriplig och användbar. För att lyckas krävs kompetens inom pedagogik, teknisk förståelse, målgruppsanpassning, strukturellt tänkande etc.

Dokumentatör

Dokumentatören kan ha sin plats i ett utvecklingsprojekt eller i en förvaltningsorganisation för en produkt, ett system eller applikation. Som projektmedlem ansvarar dokumentatören för den dokumentation som speglar projektets arbete och resultat. Dokumentatörens arbete kan organiseras som ett separat delprojekt eller ingå i ett större projekt. Informationsverkstan rekommenderar att dokumentationsarbetet drivs som ett separat delprojekt. Detta för att skapa flexibilitet och raka kommunikationsvägar med övriga projektaktiviteter. Exempel på arbetsuppgifter: behovsanalys, bestämning av målgrupper, strukturering och sammanställning av dokument, kvalitetssäkring, implementering.

Som medarbetare i en förvaltningsorganisation deltar dokumentatören i det reguljära arbetet. Löpande förändringar och förbättringar följs upp och dokumenteras i de befintliga dokumenten. Dokumentatören kan även ha en viktig funktion vid teknikskiften och utbildningsinsatser för övrig personal, samarbetspartners etc.