Efter5
Förbifart Stockholm knutpunkt Hjulsta
Informationsverkstan har varit ute och studerat projekteringen av Förbifart Stockholm. Man kan ha många åsikter om projektet men det lämnar knappast någon oberörd. Infrastruktur är intressant!
Läs mer
Villan till vänster som jag i maj antog skulle rivas inom kort står kvar. Den markerade kant som följer skogsbrynet på bergets krön är fortfrande intakt. Bergssidorna mot skogen som börjar ta form på majbilden har fått sin slutgiltiga (?) form på novemberbilden. Möjligen får villan finnas kvar.
Maj 2018: Bild 1 /November Bild 2
Villan till vänster som jag i maj antog skulle rivas inom kort står kvar. Den markerade kant som följer skogsbrynet på bergets krön är fortfrande intakt. Bergssidorna mot skogen som börjar ta form på majbilden har fått sin slutgiltiga (?) form på novemberbilden. Möjligen får villan finnas kvar.
Sträckningen för den blivande vägen syns knappast alls i maj men har fått en tydlig bana i november. Preparering med makadam pågår men det är för tidigt att se hur hur de färdiga vägbanorna kommer att se ut. Bildernas perspektiv skiljer sig en del – i novemberbilden syns även bron över järnvägen för trafiken från Akalla och nuvarande E4.
Maj 2018: Bild 3/November Bild 4
Bilderna visar Förbifartens sträckning i norrgående riktning parallellt med Bergslagsvägen förbi Hjulsta. Majbilden visar den tänkta sträckningen mot Akalla och den kalhuggna förbindelsen på andra sidan järnvägsområdet. På novemberbilden syns att stora delar av klacken har sprängts bort för att ge plats för en av totalt tre brokonstruktioner. I fjärran syns Akallas höghusbebyggelse på båda bilderna.
Maj 2018: Bild 5/November Bild 6
Bilden visar den plats som jag antar är den position där trafiken leds ner i tunnel respektive leds upp ur tunnel. Det skulle innebära att den trafikant som färdas norrut på E4 åter ser dagsljuset efter nerfarten i Kungens Kurva. Det motsatta förhållandet gäller för den trafikant som färdas söderut – den högt belägna skogsdungen är den sista gröna inslaget före den långa tunnelfärden mot Kungens Kurva. Novemberbildens bearbetade bergssidor är formade ur det frilagda berg som majbilden visar. Lägg märke till den mur av grus som lagts upp framför bostadsområdet bakom villan.
Maj 2018: Bild 7/November Bild 8
I den tyvärr något överexponerade majbilden syns bara den råa ytan för vad som ska byggas och anläggas. De bearbetade bergsidorna i bildens mitt känns igen på novemberbilden. De resta kranarna används för att bygga fundamenten till den broförbindelse som står klar i novemberbilden. Den kalhuggna bergsklacken bortom kranarna skyms av den snart klara bron i novemberbilden.
Skogspartierna känns igen på båda bilderna. Den rest av berg till höger i novemberbilden – med några sprängmattor på – ska kanske behållas? Bergslagsvägen till höger. Av novemberbilden att döma kommer Förbifarten att ligga på en betydligt lägre nivå – eller är det en synvilla?
Maj 2018: Bild 9/November Bild 10
Båda bilderna är tagna på nästan exakt samma plats. Med ryggen mot Akalla och kameran riktad mot den förmodande nerfarten mot Hässelby och E4 söderut. Längst till vänster flyter trafiken på Bergslagsvägen. I bildernas mitt syns järnvägen – Mälarbanan - som broarna ska leda trafiken över.
Majbilden visar att arbetet med den södergående delen ligger något före i planeringen, vilket också bekräftas av novemberbilden, gjutningen ser ut att vara i det närmaste klar.
Maj 2018: Bild 11/November Bild 12
Bilderna visar det södergående partiet som ska leda över järnvägsområdet. Vilka ser ut att ”växa” ut ur de röda ramverken. Platserna är något olika, majbilden är tagen från en lägre position medan novemberbilden visar den raka sträckningen söderut mot Hässelby.
Intresserad av mer blogg?
Resurserna bakom Informationsverkstan brinner för att skriva och dokumentera. Ambitionsnivån sträcker sig ofta långt utanför arbetsdagen. Så bra att det finns ett forum för Efter 5!
Informationsverkstan satsar på studiofotografering
En stor fördel med att vara egenföretagare är att själv få hålla i ratten. ”Var vill jag komma?” och ”vad vill jag göra?” är mycket trevligare att svara på än ”vad är det som händer?” och ”hur ska det gå för mig?”
Läs mer
Det är också klart enklare att utveckla fler och kanske mer kreativa (annorlunda?) mål jämfört vid att sitta fast i en organisation. Nya grepp kan få utvecklas i en lugnare takt utan krav på befintliga kunder och snabb lönsamhet. Flosklerna ”kort startsträcka” och ”högt i tak” får plötsligt bärkraft och relevans.
Inledningsvis ska nog inställningen vara ödmjuk till nya grepp. Men sen är det nog inte ovanligt att saker växer snabbt och kanske till och med överträffar förväntan.
Här finnns ett nyårslöfte. Eller nyårsönskan kanske. Informationsverkstan ska ge sig på fotografering i studio. Förutom att det är klockrent som informationsarbete lär det vara extremt utmanande. Tror det är svårt att tänka sig en mer kreativ syssla.
Att vara tydlig och konkret tillhör våra mest hyllade uttryck. Så vad exakt vill jag uppnå med denna nya satsning? Här ser jag minst två, ja tre möjligheter. Först och främst är jag företagare och pragmatiker, så produktfotografering står högt i kurs. Som nummer två hamnar porträtt och snarlikt, ja levande ting helt enkelt. En ren bisyssla kanske men oj vilken utmaning. Man kanske kan övertala folk att ställa upp – med sitt husdjur åtminstone – det är en början. Sen, som nummer tre kommer experiment. Att få pröva sig fram, otroligt spännande! Tekniskt sett tycker jag själv att stadiet ”ta kort” är passerat. Jag försöker alltid tänka på ljuset – intensitet, hur det faller osv. Men hittills med befintligt ljus således. Tänk att ha en miljö där fantasin sätter gränserna, häftigt.
Det här inlägget vill jag utforma som en öppen beskrivning av mina erfarenheter. Tänker att börja med en inventering; vad behöver jag för att komma igång - dels i fråga om utrustning, dels i fråga om kunskap. Sedan får det visa sig, inget är bestämt. Jo, en sak – kreativiteten ska stå i främsta rummet.
Du som läser detta får väldigt gärna höra av dig med råd, tips och uppmuntran på bengt@informationsverkstan.se